Fem personer du möter i himlen



Mitch Albom - Fem personer du möter i himlen

Bokens handling:
Fem personer du möter i himlen är en varm och humoristisk bok som vill få oss att förstå meningen med livet - att inget liv är meningslöst, att vi alltid lämnar något efter oss. Eller som Alboms gamle lärare i Tisdagarna med Morrie uttrycker saken: ''All kärlek vi har skapat finns kvar. Alla minnen finns kvar. Vi lever vidare i hjärtat på var och en som vi har berört och format medan vi levde här''.
Fem personer du möter i himlen är historien om Eddi, som arbetar som vaktmästare på ett nöjesfält. Han har, i sina ögon, levt ett fullkomligt meningslöst och ointressant liv. På sina åttiotreårsdag omkommer han i en tragisk olycka - han offrar sitt liv för att rädda en liten flicka från att krossas av en fallande vagn i en av attraktionerna.
Eddie vaknar upp i livet efter detta. Där inser han så småningom att döden inte alls innebär slutet utan början. Han lär sig också att himlen inte är någon slutstation, utan en plats där man får sitt liv förklarat för sig av fem personer. Eddies fem personer är både sådana han har känt väl och sådana han knappt minns att han har träffat, men de alla har en sak gemensamt: deras liv har i något avseende påverkats av Eddie. En efter en berättar de om sitt liv och vilken roll han har spelat där. De belyser mysterierna i hans till synes meningslösa liv och ger honom svaret på den ständiga frågan varför hans liv blev som det blev.

Mina ord om boken: Detta är en väldigt vacker bok. Det är en sträckläsarbok. Den var tyvärr inte tillräckligt djup för att få mig till tårar. Men otroligt mycket frågor väcktes inom mig. En bra bok om livet och även döden. Ett råd, är du känslig ta ett par näsdukar, bulla upp ett par kuddar bakom ryggen och njut av denna bok!

Sidor: 217.

- Madeleine

Kääärlek 61 texter i kärlekens tecken



Kääärlek 61 texter i kärlekens tecken
(Sammanställd av Siv Widerberg)

Bokens handling: Vem tänker inte på kärlek! Åtminstone ibland. Och i nästan alla åldrar. För kärleken har så många ansikten så många uttryck: Det kan vara lugn eller pirrig, het, himlastormande, oroande, sorlig eller rentav förtvivlad. Därför har vi letat fram många olika sorters kärlekstexter till den här boken. Vi har valt dikter av ungdomar så väl av vuxna. Och en hel del prosastycken ur barn- och ungdomsböcker. Kanske är du 10 år eller 13 eller 14, 15, 16, 99. Varsågod. En del passar just dig. En del passar någon annan. Det är det som är meningen.

Mina ord om boken: Jag kan inte hålla med om att den passar i alla åldrar. 9-12 år möjligtvis. Men i min ålder och upp till 99, nej, skulle inte tro det. Så ja, vad ska man säga om den, den var ''söt'' för att vara så barnslig.

Sidor: 100.

- Madeleine

Astrid och hon, Liv



Johan Unenge - Astrid och hon, Liv

Bokens handling:
Boken handlar om Astrid som bara finns. Hon finns i skolan, men ingen lägger riktigt märke till henne. Men en dag kommer Liv till klassen och hon börjar dra med Astrid på en hel del saker. Till slut finner de varandra och slutet är näst intill hjärtskärande. Kärlek, bråk, vänner, fester och osynlighet - det bjuds på allt.

Mina ord om boken: Jag tror att man kan säga att jag gillade den här boken extremt mycket! Jag kunde inte lägga den ifrån mig för att jag var tvungen att veta vad som skulle hända. Jag älskar vänskapen som finns mellan Astrid och Liv. Kan känna igen mig i så mycket delar av boken och jag tror det är därför jag gillade den så mycket. Den har ett fint budskap att förmedla, så jag tycker att många borde läsa den.

Sidor: 159.

- Emma

Hey Dolly



Amanda Svensson - Hey Dolly

Bokens handling:
Dolly har en tråkig pojkvän och vänner som är seriöst psykiskt störda. Hennes familj består förutom en exemplarisk mamma av en död pappa och två syskon, som båda är döpta efter Astrid Lindgrenfigurer. Själv är hon döpt efter en silikonfylld countrydiva. - Ni förstår att en relation är omöjlig, säger Dolly. Alla hennes favorit filmer är amerikanska produktioner, och det är hon mycket stolt över. Dolly associerar snabbt, driver iväg i fantasin, är elak, rolig och faktiskt ganska känslosam. Efter några timmar i hennes närhet är man sig inte riktigt lik.

Mina ord om boken: Den här boken fångade mig väldigt snabbt. Jag blev kär i sättet Amanda skriver på. Frispråkigt och hur ungdomligt som helst. Men efter ett tag tröttnade jag, hon hade inte det djupet jag tycker om. Så, ja, en bra bok för er som är frispråkiga ungdomar.

- Madeleine

Hästgalen

Pamela MacGregor-Morris - Hästgalen

Bokens handling:
Boken handlar om Fiona som älskar hästar men inte vet särskilt mycket om dem. Hon rider på en gammal ridskola och måste sedan börja studera enligt hennes föräldrar. Med en faster som stöttar henne, hittar de en perfekt skola för Fiona där hon kommer trivas väldigt bra. Hon genomgår en lång resa och efter att ha varit på den där skolan hamnar hon i ett sunkigt stall som lärare. Efter några månader av slit finner vi henne åter igen på skolan och jag lovar er att slutet kommer chockera er alla.

Mina ord om boken: Jag tycker att den var bättre än vissa andra hästböcker. Man kunde inte förutspå en del av det som skulle hända och det tycker jag bara är roligt. Den gav med sig en hel del skratt och bjöd på många roliga kapitel. För dig som älskar hästar tycker jag att detta är en perfekt bok.

Sidor: 156.

- Emma

Nätterna vid havet



Nicholas Sparks - Nätterna vid havet

Bokens handling: Boken handlar om fyrtioplusaren Adrienne Willis som blivit lämnad av sin man för en yngre kvinna. Hon tvingas omvärdera sitt liv och när en nära vän ber henne passa ett värdhus i kuststaden Rodanthe beger hon sig dit med inga förväntningar alls. Hennes helg blir helt annat än hon förväntat sig när den enda gästen, Paul, kommer dit. Han är femtioplusare, läkare och har precis lämnat sin karriär bakom sig. Båda två har sår på insidan att läka och de skapar en ny slags vänskap som sedan utvecklas till någonting mycket större. Deras val den där helgen i Rodanthe kommer att påverka deras liv för all framtid.

Mina ord om boken: Jag sträckläste den här boken. På många vis skulle säkert folk säga att detta inte är en "feel good"-bok, men jag måste säga att jag tycker det. Jag log mig igenom stora delar av boken och jag fick en sådan varm känsla i hela mig när jag läste den. Jag avgudade den här boken på alla sätt och vis. Intimiteten, äktheten och känslorna som beskrevs fick mig att själv känna mig som pånytt född. Jag säger bara en sak, läs den!

Sidor: 213.

- Emma


I tunga vintrars mage



Andrea Lundgren - I tunga vintrars mage

Bokens handling: Boken handlar om Riga som alltid har blivit lämnad av de han älskar. I boken får man följa hans resa från barn till vuxen. Man får vara med om hans kärlek till kompisen Daniel, om kärleken till hans familj och släkt, men också hans första riktigt stora kärlek - till tjejen Charlie. Riga studerar konst och vet egentligen inte riktigt vad han vill göra med sitt liv, förrän han träffar just Charlie. Då vänds hans liv upp och ner föralltid.

Mina ord om boken: Jag tycker att det här var en fantastisk bok. I boken inser man att människor verkligen behöver ha folk de älskar runt omkring sig. Den skildrar så fint kärlek till kompisen, till tjejen och till familjen över huvudtaget. Jag grät mig igenom delar av boken och det är inte ofta det händer. Den var så vackert skildrad att man vid vissa stycken hade svårt att stilla still. Mest av allt ville man bara krama om den där Riga. Ni vet hur det kan vara. Den är i alla fall läsvärd gånger tusen!

Sidor: 220.

- Emma


Sputnik älskling



Haruki Murakami - Sputnik älskling


Bokens handling:
Boken handlar om Sumire, men hennes berättelse får man följa via hennes gamla lärare K. Han är förtjust i Sumire, men Sumire själv har fått upp ögonen för en annan kvinna, Myu. Myu är en affärskvinna som är äldre och som vet vad hon vill ha. De arbetar tillsammans och Sumire försöker överleva plågorna som hennes kärlek för med sig. Myu och Sumire reser iväg tillsammans och då händer saker som gör att Sumire helt plötsligt är helt försvunnen. Myu, förtvivlad som hon är, ringer till K och tillsammans försöker de ställa allting till rätta.

Mina ord om boken: Boken har något poetiskt över sig och den känns väldigt intim och äkta. En del meningar kröp under skinnet på mig, medan en del andra bara var som vilka meningar som helst. Dock tycker jag att det här var en läsvärd bok. Det är ingen "feel good"-bok, men den ger helt klart en både skratt och leenden. Den plågsamma kärleken är antagligen någonting som alla kan relatera till någon gång och jag tycker att meningarna som handlade om det var något av det starkaste.

Sidor: 287.

- Emma


Ursäkta att man vill bli lite älskad



Johanna Thydell - Ursäkta att man vill bli lite älskad

Bokens handling:
Välkommen till Nora Jonassons fantastiska liv! Här pluggar man på saker som aldrig kommer på provet. Här vinner man i armbrytning utan att någon blir speciellt imponerad. Här hånglar man vid staket i natten och tror att det är en bra idé. Här älskar man människor som inte älskar tillbaka. Här tror man att man vet vem man är men så vet man tydligen inte det. Här bakar man bullar till någon som inte vill äta, här lägger man huvudet i fel knä, här försöker man vara ung och glad och allmänt normal men så lyckas man visst inte alls.

Mina ord om boken: Det var en bok man lätt fastnar för. Men tyvärr så tröttnade jag i slutet. Det liksom, hände inget. Eller jo, det gjorde det väl. Men i början av boken gillade jag den, speciellt sättet alla kapitel är skrivna på. Men ja, bra helt enkelt.

Sidor: 245.

- Madeleine


RSS 2.0