Den tatuerade fjärilen




Philip Pullman - Den tatuerade fjärilen

En varm juninatt i Oxford träffar Chris Jenny - flickan som som kommer att förändra hans liv. Hon är vacker och hemlighetsfull och mötet med henne drar in Chris i en förälskelse han inte kan stå emot. Men deras kärlekshistoria är så komplicerad och skuggas av svek och mörka sidor hos andra människor. Kommer deras kärkek att överleva?

Mina ord:
Philip Pullman uttrycker känslorna i boken på ett riktigt bra sätt. Ett sätt som gör att man blir uppslukad av texten som rullar på. Det är en kärleksbok med mycket svek.

Bra att veta:
167 sidor.
Normalt lättläst.

/ bokens egna mening Madeleine.

Inte ännu förlorade

Linnea Lundborg - Inte ännu förlorade

Mina ord:
Den här boken är skriven av en tjej som heter Linnea Lundborg. För min egna del tycker jag att hon gjorde ett starkt intryck. Hennes texter var nära inpå och jag tycker att hon beskrev varje känsla riktigt bra. Det är definitivt en diktbok jag kan rekommendera.

Bra att veta: 
72 sidor.
Lättläst.
Läsvärd.

/ bokens egna mening Emma.

My darling Per Nilsson

Skrivargruppen Sesam - My Darling Per Nilsson

Mina ord:
Det här är en bok som är skriven av skrivargruppen Sesam i Halmstad. Det är en samling dikter ifrån ett gäng olika människor. En del av texterna fastnade jag för riktigt mycket, medan där fanns andra som jag inte tycker var fullt lika bra. Men så brukar det ju vara, smaken är olika. Annars tycker jag att de som är intresserade av poesi och lyrik ska ge den här boken en chans. Om inte annat kan man få egen inspiration till att skriva.

Bra att veta: 
111 sidor.
Lättläst.
Läsvärd.

/ bokens egna mening Emma.

Ung poesi, antologi 2009



Ung poesi, antologi 2009

Mina ord:
Det här är en bok där ungdomar har skickat in bidrag till en tävling och de tjugo som vann har sedan sammanställts och satts ihop i den här boken. Det är därför olika författare till varje dikt. Jag tycker att boken var bra, men jag tycker det var lite svårt att förstå vissa saker. Men sedan ska man kanske inte fatta precis allting när det gäller poesi.

Bra att veta: 
51 sidor.
Lättläst.
Läsvärd.

/ bokens egna mening Emma.

Bron till Terabitia


( Tyvärr så hittade jag ingen bild på boken, men detta är filmen med samma namn.)

Katherine Paterson - Bron till Terabitia

Jess och Leslie, från vitt skilda miljöer blir goda vänner och skapar ett hemligt kungarike i skogen - Terabitia. Den värld av fantasi och kunskap Leslie öppnade för Jess, skulle förvandla honom för alltid. Arvet som Leslie slutligen lämnade Jess var en förmåga att uthärda tragedin som plötsligt inträffade.

Mina ord:
Boken var bra som jag redan visste. Men jag älskar filmen och jag tror att filmen var bättre i min värld. Men det är nog olika från människa till människa.

Bra att veta:
149 sidor.
Lagom stor text.
Finns i film som jag redan nämnt.

Se filmen, läs boken!

/ bokens egna mening Madeleine.

Från en annan planet



Tamara Bach - Från en annan planet

"Laura och jag bredvid varandra på väg mot klassrummet. Steg, andas in, steg, andas ut. Lagom takt. Ska jag säga nåt? Hålla tyst? Andas. Där framme är dörren och jag kan inte göra nåt utom att gå, andas gå. Och jag vågar inte se på henne."

Om Miriam, 15 år, som bor i en småstad där det aldrig händer något Men när Laura börjar i hennes klass förändras allt. Miriam har äntligen hittat en vän, och vänskapen övergår till kärlek.

Mina ord:
Det var en riktigt bra bok. Den var rolig, samtidigt som den visar på verkligheten. Hur svårt det kan vara att komma in i en ny vänskap, hur det kan vara att inte veta om det är någoting mer eller inte och så vidare. Också om att hitta nya kompisar, att finna sig själv och så mycket mer. Den är i alla fall värd att läsa!

Madeleines ord om boken: Love oh love. Gaaah.

Bra att veta: 
168 sidor.
Lättläst.
Humoristisk.
Läsvärd.
Dåligt slut.

/ bokens egna mening Emma.

Det jag inte säger



Katja Timgren - Det jag inte säger

- Du borde flytta härifrån, Jenny. Kristina lägger sig bredvid mig på madrassen. Hon luktar gammal cigarettrök och tandkräm. Linnet är säckigt. Längs hennes överarm löper ett ärr. Hon tar min hand och håller upp den. Delar på mina fingrar. Hennes är små och kantiga.
- Du är för bra för det här, säger hon. Ljuset från en bil på  gatan lyser upp hennes ansikte. Ringen blänker.

Kvällar med matteboken. Tefika med mamma. Och raster när kompisarna glor på killar i skolkatalogen. Det är Jennys liv. Så dyker Kristina upp en septembermorgon, med svarta armébyxor och tovigt hår. Hon liknar ingen annan.

Mina ord:
Jag tycker att det var en bra bok som visar hur svårt det kan vara att hitta sig själv och sedan acceptera det. Också om hur det kan vara att bryta upp från det vanliga och säkra man känner till, till att göra allt annorlunda.

Madeleines ord om boken: Jag är mållös. Denna boken är helt enkelt grymt bra.

Bra att veta: 
176 sidor.
Spännande.
Lättläst.
Humoristisk.
Läsvärd.

/ bokens egna mening Emma.

Kär i New York



Carrie Mac - Kär i New York

Hope bor hos sin syster i New York över sommaren. Hennes liv vänds upp och ner när hon träffar Nat. Tjejen som kan laga cyklar men inte kan hålla reda på sin hund. Hope får fjärilar i magen bara av att tänka på henne... Men Hope har aldrig varit kär i en tjej förut. Hon har bara varit ihop med killar. Är det annorlunda med tjejer? Blir hon lesbisk om hon kysser Nat?

Mina ord:
Det här var en lättläst bok som jag tycker hade mycket humor i sig. Hope reser till New York och på planet träffar hon en person som kommer få en betydelse för hennes sommar där. I New York får hon vara med om hundar som försvinner, känslor som svallar upp och barn som skriker.

Madeleines ord om boken: Det här var en riktigt bra bok. Jag älskade den, den var söt, fin och underbar. Läääääs för tusan!

Bra att veta: 
114 sidor.
Spännande.
Lättläst.
Humoristisk.

/ bokens egna mening Emma.

Du och jag och din kille



Johan Unenge - Du och jag och din kille

Man kan ju lura i någon vad som helst om man bara skriver brev till varandra. Vi har ju träffats jättemånga gånger så det är väldig skillnad, eller hur?

Vill du forsätta (på riktigt alltså)?

Ps. Du ropade något från tåget när du åkte hem men vad hörde jag inte. Kommer du ihåg?

DET DÄR VIKTIGA SAMTALET. Gör det för min skull.

KÄNNER DU DIG DET MINSTA TVUNGEN ATT SKRIVA TILL MIG FÖR ATT INTE SÅRA MIG?

Ps. Som jag kommer ihåg så kramades vi faktiskt två gånger.

Kram (okej då) Annelie

Mina ord:
Ganska bra bok faktiskt. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.. Men 3/5 hjärtan kanske.. (Något jag började med precis.. hihi..)

Bra att veta:
93 sidor.
Hela boken är baserad på brev.

/ bokens egna mening Madeleine.


Ingen behöver veta



Christina Wahldén - Ingen behöver veta

- Ingen behöver veta, Gustaf, viskar Agneta. Det här är vår hemlighet. Du har ont och jag fryser och vad är det då för fel om vi värmer varandra lite? Du är vuxen nu, du bestämmer själv. Gustaf sväljer torrt. Han vet att han borde resa sig och gå. Kanske kasta ut henne naken i snön och låta henne klara sig så gott hon kan, men: ingen behöver ju veta. Fast hon är min moster, tänker han.

Mina ord:
Den här boken var bra. Författaren skriver om en sådan sak som kan hända i verkligheten, vilket jag tycker är bra. Den var lite långtråkig här och var, men annars har den ett bra budskap.

Madeleines ord om boken: Det här var en sådan bok som är seg fast fruktansvärt bra samtidigt! Det går inte riktigt att beskriva, du får väl helt enkelt läsa den själv för att förstå.

Bra att veta: 
136 sidor.
Spännande.
"Verklighetsbaserad".
Lättläst.

/ bokens egna mening Emma.

Som om ingenting



Katarina Von Bredow - Som om ingenting

På skrivarkursen träffar nittonåriga Elin Paul. De finner en speciell samhörighet och sakta börjar det utvecklas något mer mellan dem. Elin blir kär. Allvarligt kär. Men Paul är tjugofem år äldre. Och han är far till Elins bästa kompis. Elin kämpar emot. Det får inte hända, det finns inte. Men det händer i alla fall.

Mina ord:
SKIT BRA BOK! Ursäkta ordspråket. Men Katarina Von Bredow är min favoritförfattare och detta är andra gången jag läser denna boken. Den är lika bra varje gång. Jag är så kär i hennes böcker att jag inte vet vad jag ska säga.. Jag tycker ni borde läsa den. Hon har en sådan passion när hon skriver. Hon skriver på ett sätt som fångar läsarens intresse direkt. Jag fastnade redan på första sidan. Katarina Von Bredow <3

Bra att veta:
215 sidor.
Finast i pocket.

/ bokens egna mening Madeleine.


Det som gör ondast



Pernilla Gesén - Det som gör ondast

Hanna gör vad som helst för att få tyst på rösten inom henne som skriker att hon är fet. Om hon bara lyssnar på den ordnar sig allt och hon mår nog bättre - men istället blir hon till slut inlagd på sjukhus.
Paulinas värld rasar samman när hon förstår att föräldrarna ska skiljas och hon tycker att pappa är en stor svikare. Men bra saker händer också! Plötsligt kan hon prata med Kalle igen, precis som förut, när de var bästa kompisar.
Nicolas och Rozanna har varit bubbligt, romantiskt kära i varandra länge men något har förändrats. Nicolas hoppas att det ska bli bra mellan dem, bara de kommer iväg till Alperna. Men Rozanna har andra planer och snart står han inför det som gör ondast.

Mina ord:
Jag tycker att boken var riktigt bra! Författaren tar upp så många saker som kan hända vem som helst, när som helst. Och jag tycker att hon fångar intresset bra.

Bra att veta: 
158 sidor.
Spännande.
Rolig.
Lättläst.

/ bokens egna mening Emma.

RSS 2.0