Innan männen



Nina Bouraoui - Innan männen

''Jag vet inte om kärleken innebär slutet på tomheten, slutet på ensamheten, slutet på svindeln. Jag vet inte om man kan leva utan att känna skräck, och jag vet hur som helst inte om kärleken verkligen existerar, om det inte bara är något som folk har hittat på för att slippa vara så rädda för livet.''
Jérémie bor i en förort med sin frånskilda mor som är flygvärdinna och ständigt på resa. Det är sommarlov och Jérémie försöker döva sin ångest och ensamhet. Han avgudar sin skolkamrat Sami.

Mina ord:
För mig var det här en lite för invecklad bok. Den var riktigt bra fast kanske lite för grov på vissa sätt. I alla fall för ett barn, och en yngre tonåring (i min ålder). Men det gick ändå för att den faktiskt var ganska vacker på ett annat sätt. Men man förstår inte att Sami är en kille. Så alltså är huvudrollen i denna bok homosexuell. Man förstår det först efter en stund. Men annars en riktigt bra kärleksbok för äldre. Det är ju trots allt en vuxen bok!

Bra att veta:
62 sidor
Svårläst för barn och ungdomar
En del poetiska inslag enligt mig

/ Bokens egna mening Madeleine.

Julenkät

1. Vilken bok önskar du dig i julklapp?
David Nicholls - En dag. Bara genom att läsa på baksidan så berör boken mig :)

2. Om du fick ge en bok till vilken känd person du vill, vilken person skulle du välja och vilken bok? Skriv gärna varför.
Jag skulle välja Mariette Hansson och boken blir ''Det jag inte säger'' vi har gjort ett inlägg om den i bloggen. Men jag valde Mariette för att hon är min största idol och ja, hon är bara bäst. Sedan valde jag den boken för att den berör mig väldigt djupt. Den är vacker och den handlar om vacker kärlek. Men ingen lätt kärlek, utan om homosexuallitet. Ja, det är viktigt att alla förstår att det är minst lika okej som vanlig kärlek. Ja, om ni fattar vad jag menar.

3. Nämn en bok som du tänker ge bort i julklapp.
Jag ska tyvärr inte ge bort någon bok i julklapp. Ingen önskar sig det.

4. Har du någon jultradition som du följer varje jul?
Ja, att kolla Kalle Anka.

5. Vad har du alltid på ditt julbord?
Grönkål, köttbullar och julskinka.

6. Vad önskar du dig i julklapp utöver boken i fråga 1?
Pengar, presentkort i bokhandlar såklart ;)

/ Bokens egna mening Madeleine.

Är det någon där?



Christina Wahldén - Är det någon där?

Tea är 16 år gammal och älskar sin dator.
En dag möter hon någon som kallar sig Jägaren på nätet.
Han erbjuder Tea något som hon inte kan motstå.
Men vem är Jägaren?
Och vad vill han egentligen?

Mina ord:
Jag är besviken på Christina. Hon har skrivit storslagna böcker förut och kommer med en liten bok. Det känns liksom inte riktigt som hon. Men budskapet är riktigt bra och viktigt! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, det är svårt att få ut något på så få sidor.

Bra att veta:
43 sidor.
Riktigt stor text, bokstavligt talat.
Bra budskap.

/ Bokens egna mening Madeleine.

Hemligheter och Pinsamheter



Eva Susso - Hemligheter och Pinsamheter

Jag såg honom först! Edgar Flemming, alltså. Han var SÅ snygg. Men Maja och Anisa ville också ha honom... Fan också. Diana

Inte ens Diana eller Maja vet hur jag känner. Jag är inte kär eller så. Verkligen inte. Ändå blir jag knäsvag när han ler... Shit vad skumt. Anisa

Jag älskar honom. Men vi bråkar hela tiden. Gör slut, blir ihop, gör slut och blir ihop igen. Kanske bättre att vi blir typ bara vänner i stället? Allt är så sjukt krångligt! Maja

Mina ord:
Eva Susso har jag varit tveksam till länge. Nu när jag äntligen tagit mig ann hennes böcker känner jag mig aningen för gammal för dom. Men dom har en djup inverkan på både själ och tankebana. Man kan inte sluta läsa böckerna. Jag ångrar mig att jag inte läst dem tidigare. Så ja, jag läste alla tre i en. Riktigt praktiskt för dig som aldrig förstår vilken som är vilken. Ja, men i alla fall riktigt läsvärd!

Bra att veta:
352 sidor.
12-15 år.
Möjligtvis för töntig fast ändå bra för 14-15 åringar.

/ bokens egna mening Madeleine.

RSS 2.0